Basisschool de Wichelroede viert 115-jarig bestaan

wichelroede-115-jaar-0Dit mooie lustrum konden we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan!
Op donderdag 20 oktober hebben al kinderen er een mooie feestdag van gemaakt.
De meeste leerlingen verschenen in Ot en Sien stijl op school en ook de leerkrachten hadden een metamorfose ondergaan. Als fraters en nonnen liepen ze in ruisende rokken door de schoolgangen.
De lessen verliepen uiteraard ook in stijl, er waren weer jongens-en meisjesklassen, met tafeltjes in keurige rijen. De werkjes werden met kroontjespen geschreven en de toverlantaarn projecteerde een nostalgisch filmpje.
Ook de regeltjes van vroeger zorgden voor heel brave kinderen: recht zitten met de armen over elkaar, mond stijf dicht en als er iemand binnen kwam in het lokaal werd diegene keurig staand naast de bank begroet.
En als het toch niet goed ging lukken, kon men in de hoek gaan staan of honderd strafregels schrijven, dit alles met een dikke knipoog natuurlijk.
De kinderen kwamen er al snel achter dat het onderwijs van vroeger niet altijd even prettig was.
wichelroede-115-jaar-2Buiten op het schoolplein werden de spelletjes van vroeger weer beoefend: stelten lopen, “repen” met hoepels , knikkeren en hinkelen.
Alle groepen gingen op de foto in een prachtig ingerichte schoolklas van vroeger.
De groepen 1 t/m 4 hebben dansles gehad van het Factorium met voorwerpen uit grootmoeders tijd en de groepen 5 t/m 8 zijn met de Kinderkunstklas portretten gaan maken met karton en elektriciteitsdraad met als thema: baby’s, volwassenen en opa’s en oma’s. Ze zijn prachtig geworden en krijgen een mooie plaats in de hal van de bovenbouw.
De dag werd afgesloten met alle kinderen en belangstellende ouders met het toepasselijke lied van de Kinderboekenweek: “Voor altijd jong!”

De school mag dan wel meer dan een eeuw oud zijn, de kinderen houden ons jong.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *