Nieuws van de Dorpsraad
Tussentijdse evaluatie verkeersmaat- regelen Kreitenmolenstraat
Op 14 juli zijn op de Kreitenmolenstraat drie tijdelijke en één definitieve verkeersmaatregel ingevoerd om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten.
Aanleiding
De maatregelen zijn genomen naar aanleiding van klachten uit het hele dorp over de hoge verkeersintensiteit op de doorgaande straten. Bewoners meldden regelmatig te maken te hebben met hoge snelheden van gemotoriseerd verkeer en onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Om hier inzicht in te krijgen, heeft de gemeente een onderzoek laten uitvoeren door verkeersbureau Mobicon. Uit dit onderzoek zijn voorstellen gekomen voor zowel korte- als langetermijnmaatregelen. De aanpassingen aan de Berkelseweg en de pilot met verkeersremmende maatregelen in de Kreitenmolenstraat behoren tot de maatregelen voor de korte termijn.
Tijdelijke maatregelen
Op drie locaties zijn tijdelijke snelheidsremmers geplaatst:
• Huisnummer 92 en 144: korte drempels in de rijbaan, aangelegd met hergebruik van bestaande materialen.
• Huisnummer 4: een wegversmalling met voorrangsregeling. Verkeer vanaf de Achthoevenstraat heeft hier voorrang op verkeer vanuit de Slimstraat.
Definitieve maatregel
Op verzoek van omwonenden en de dorpsraad is bij het Kruidvat een voetgangersoversteekplaats aangelegd. Deze maatregel is definitief en blijft ook na de proef bestaan.
Tussentijdse evaluatie
De maatregelen zijn inmiddels tussentijds geëvalueerd. De resultaten lijken vooralsnog bemoedigend, al is het wachten op de uitgebreide meetresultaten die dit kunnen bevestigen. In het hele dorp wordt op verschillende locaties gemeten op verkeersintensiteit en snelheid. Daarmee wordt ook gekeken naar mogelijke verdringing en verspreiding van verkeer – het zogenoemde waterbedeffect. Verkeer kan immers uitwijken naar andere wegen in het dorp om de bestemming te bereiken.
Belangrijk is het doel dat maatregelen effect hebben op de gehele Kreitenmolenstraat, en niet alleen op de directe omgeving van de obstakels. Uit de eerste metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid over de hele straat daadwerkelijk is gedaald. Dat is een belangrijk gegeven bij de afweging om de maatregelen voort te zetten.
Daarnaast is met behulp van camera’s en verkeersdeskundigen gekeken of er gevaarlijke situaties zijn ontstaan rond de obstakels, en of deze niet te veel overlast veroorzaken. Een goede verkeersremmende maatregel moet immers wel merkbaar zijn – maar op een veilige manier. Tot nu toe blijkt dat de hinder aanvaardbaar is en opweegt tegen de winst in verkeersveiligheid over de gehele straat.
Wel is er een aanrijding geweest met het obstakel ter hoogte van huisnummer 4. Uit de analyse blijkt dat dit vooral te maken heeft met de beperkte zichtbaarheid. Daarom worden hier aanpassingen gedaan om het obstakel beter zichtbaar te maken en bestuurders eerder te laten anticiperen.
Vervolg
De pilot wordt hiermee voortgezet, waarna later in het jaar een definitieve evaluatie volgt. Voorafgaand aan die eindafweging wordt er een enquête gehouden, waaraan alle bewoners kunnen deelnemen. De resultaten van deze enquête worden nadrukkelijk meegenomen in het eindoordeel.
Als dorpsraad blijven we alle ontwikkelingen volgen en nemen we zowel positieve als negatieve bevindingen van alle belanghebbenden mee. We benadrukken nogmaals dat het hier gaat om maatregelen voor de korte termijn.
Voor de lange termijn worden ook maatregelen voorbereid die een structurele oplossing bieden. Denk hierbij aan het doortrekken van de Koningsoordlaan met een aansluiting op de randweg Mortel. Dit project loopt al en is geprognosticeerd om in 2029 klaar te zijn. Daarmee ontstaat een echt alternatief voor doorgaand verkeer en wordt de verkeersdruk in het dorp aanzienlijk verlicht.




Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!