Dichtbundel “Wolken bewaren” van Martin de Ruijter
De dichter en muzikant Martin de Ruijter presenteerde op 14 november jl. zijn dichtbundel “Wolken bewaren”. Een fraai vormgegeven bundel met gedichten van zijn hand. Een mooie hardcover siert het volledig in eigen beheer uitgegeven werk. In de bundel treffen we naast de gedichten ook foto’s van de kunstenaar zelf. Omdat een gedichtenbundel geen werk is dat je van voor tot achter in een adem tot je moet nemen, ontbreekt in dit geval een lintje niet.
De dichter zelf leest bij de boekpresentatie diverse gedichten voor uit zijn bundel. De intonatie van zijn voordracht zal voor altijd kleven aan deze gedichten. Het vol vuur gelezen ‘Nee, dan de herfst’ nestelt zich diep in mijn geheugen, met name wanneer hij vol vuur de zomer schildert om vervolgens rustig de wonderschone tonen van de herfst te beschrijven. Meesterlijk gelezen en prachtig geschreven, om vaker te lezen als de bladeren vallen. Een gedicht dat prima past in het centrale thema vergankelijkheid.
Opvallend is het gedicht ‘Wandelen met Townes van Zandt (een ode)’ dat de muzikant in deze dichter doet spreken over een bijzonder collega die Townes van Zandt zeker was. Wie de muziek van deze singer-songwriter kent kan zich vinden in deze ode. Een ode die met de foto doet terugdenken aan het formidabele “Live at the old quarter, Houston, Texas” uit 1977 dat gezien mag worden als zijn meesterwerk. Het is niet de enige verwijzing naar muzikanten, in een ander gedicht is Chet Baker het onderwerp.
Een in het oog springende gedicht is zonder twijfel ‘Rosa Purve’ dat feitelijk de songtekst is van het gelijknamige lied van zijn band Train to Quintenas. Dit verhaalt over een verschrikkelijke historie uit de tweede wereld oorlog. Over het lied vertelt De Ruijter zelf ook tijdens de presentatie: “Ik las dit jaar “In Europa deel 1″ van historicus Geert Mak het volgend: Op 15-12-1941 heeft de Gestapo bij de havenstad Liepaja (Letland) 2700 Joodse vrouwen, mannen en kinderen de zee in gedreven en in de rug geschoten, vermoord.
Er is een soldaat geweest die foto’s heeft gemaakt. De veronderstelling is dat dit drama de geschiedenisboeken niet zou hebben gehaald als hij dat niet had gedaan. Onder de slachtoffers waren een jong meisje dat Rosa Purve heett e en haar moeder….” De videoclip van het lied beleeft tijdens de boekpresentatie zijn première.
Wat voor alle gedichten van De Ruijter geldt is dat, als je de tekst leest, er een beeld geschilderd wordt terwijl de woorden je gedachten aan het rollen brengen om te doorgronden wat de schrijver wil vertellen. Beelden en betekenis vechten samen om de aandacht in je hoofd. Vaak is het meer dan eens lezen van de tekst de sleutel naar begrip en voldoening van het ‘consumeren van het gedicht’. Voor Udenhouters is de Aschotse steeg een bekende toegang tot De Brand. Deze steeg en het natuurgebied is tweemaal onderwerp van beeldende poëzie die de wandelaar met woorden de plek doet waarnemen.
Bij het tweeluik ‘Ontsnappen’ waan je je in de velden waar De Ruijter over schrijft en voel je bijna de bries op je gezicht waaien. Zo krachtig beeldend kunnen woorden zijn!
Het lied is te vinden op Spotify en YouTube (https://youtu.be/DglQYm8pR-g)
De bundel is te koop bij de Readshop en Bij Francois, of bij de schrijver zelf Mjgmderuijter@ziggo.nl
Tekst: Joost Festen, De Wegwijzer
Fotografie: Henny Schilders, De Wegwijzer
Beste Martin,
Jouw hartverwarmende gedicht vandaag in Brabants Dagblad zal ik blijven lezen en doorgeven, door er een foto van te maken, met jouw naam erboven, en deze door te appen aan allen die ik ken.
Heel erg bedankt!
Uit vijanddenken is nog nooit een vriendschap geboren!