Udenhouters bij De Dakar Rally

Bij de jaarlijkse Dakar rally, vroeger Parijs-Dakar, die enkel weken geleden in Saoedi-Arabië plaatsvond, waren twee Udenhouters aanwezig: Bart Heuvelmans en Corné van Drunen, beiden als technisch specialist in de ondersteuning van de rijders. Voor Bart was het de eerste keer en iets wat hij al heel graag een keer mee zou willen maken, Via, via kwam hij contact met team de Groot. Wat moet je meebrengen om zo’n zware rally met trucks als technisch ondersteuner in te kunnen vullen. Allereerst moet je natuurlijk goed technisch onderlegd zijn en ervaring met trucks hebben. Daarnaast moet je vooral rustig blijven, niet in de stress schieten en vooral ook kunnen improviseren, want het is voortdurend een verrassing wat je tegenkomt. Corné vult aan dat het een passie van je moet zijn. In het team van de Groot, waren 4 monteurs en Bart was er een van. Corné was er al voor de 12e keer bij. Voor hem is het niet alleen een hobby, hij heeft er zelfs zijn beroep van gemaakt. Corné is in dienst bij Gerard de Rooy, hij heeft de leiding over het ondersteuningsteam om het rallyteam van de Rooy technisch te ondersteunen bij alle rally’s waaraan zij gedurende het jaar aan deelnemen. Hij gaat daarvoor de hele wereld rond en is zo’n drie à vier maanden per jaar van huis.

Hoe ziet zo’n rally dag eruit? De plaats waar alles plaatsvindt is het bivak en dat bivak verplaatst zich als de wedstrijd zich verplaatst, vaak zo’n 700-1000 km verder. Tijdens de wedstrijd mogen deelnemers niet technisch ondersteund worden. Bij problemen moeten de rijders het zelf oplossen. Als ze ’s avonds binnenkomen, tussen 20.00-22.00 begint het werk voor Bart en Corné: het dagelijkse werk is de wagens helemaal langslopen, alles controleren, schoonmaken, smeren. Daar bovenop komen de reparaties die er iedere dag zijn, Zij hebben zoveel mogelijk onderdelen bij zich, maar er zijn altijd verrassingen, Dan moeten we ook denken aan grote reparaties als versnellingsbak kapot, gebroken as, maar ook kapotte ramen. Het is een uitdaging om te zorgen dat alles technisch zo in orde is dat het team de volgende ochtend weer kan starten Daar wordt tot diep in de nacht voor doorgewerkt en Bart vertelt dat ze een keer zelfs pas om 7.30 de truck weer in orde hadden.
Hun ondersteuning heeft ertoe geleid dat alle wagens die bij hun teams hoorden de eindstreep hebben gehaald. In totaal deden er 56 trucks mee. De twee trucks van team de Groot, waar Bart bij hoorde, behaalden de 18e en 23e plaats. De vier trucks van team de Rooy, waar Corné voor werkt, haalden allemaal een plaats in de top tien, namelijk: de 5e,6e,8e en 10e plaats. Kortom de bijdrage van deze Udenhouters heeft succes gehad.

Corné zegt als uitsmijter dat het verslavend is. Ik weet niet of Bart zich vooraf heeft gerealiseerd, dat hij nu waarschijnlijk een verslaving heeft. Hij zei wel dat hij volgend jaar weer graag meedoet.

Tekst: Wilma de Jong, de Wegwijzer
Foto: Bart Heuvelmans

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.