Zummut saome doen

Het nieuwe carnavalsseizoen staat op het punt te beginnen. Het thema is wel heel toepasselijk!!
De samenwerking tussen Stichting Karnaval Udenhout (SKU) en de andere carnavalsverenigingen en clubs, die vorig jaar met veel inspanning werd geïntensiveerd, wordt dit seizoen nog verder geeffectueerd onder een gezamenlijke noemer: d’n Haozenpot (de naam SKU blijft nog bestaan in verband met statuten, Kamer van Koophandel etc).
Een nieuw dagelijks bestuur onder voorzitterschap van Anouk van Esch (foto midden), met secretaris Maarten van Laarhoven (foto links), penningmeester Marieke van den Oetelaar (foto rechts), en lid Pieter Michielsen stelt zich ten doel om inwoners van Udenhout van jong tot oud te enthousiasmeren om (alle dagen) mee carnaval te komen vieren. Dat doen zij samen met ruim 50 vrijwilligers, die in vele, diverse commissies carnaval mee vorm geven. Er komt heel wat kijken bij de organisatie van het carnaval, leer ik van Maarten van Laarhoven.

De commissie de Keutel verzorgt de mooie carnavalskrant. Samen met de commissie PR, die de website beheert, de Rotonde Banner heeft geplaatst en posters door heel Udenhout heeft verspreid, geven zij bekendheid aan het carnavalsfeest. De commissie Optocht zorgt voor een goed verloop van een mooie optocht op zondagmiddag en de lichtjesoptocht op dinsdagavond. De Technische commissie zorgt voor de bouw van de prinsenwagen en ’t Kupke, maar zorgt ook voor de borden, die de kom van het dorp sieren. Vrijwilligers van de commissie BIM bezorgen fruitmandjes bij zieken en bejaarden, bezoeken ASVZ en Prisma en verzorgen de Carnavalsmis op zondagochtend. En natuurlijk is er de commissie Raad van 11. De commissie van het Broeder Genootschap eert ieder jaar een actieve vrijwilliger met de eretitel Udenhoutse Broeder. De commissie Jeugd heeft weer een jeugdraad en jeugd prins(es) in het leven geroepen en bezoekt de scholen, om ook de allerkleinsten te enthousiasmeren. De commissie Tradities houdt, zoals de naam al aangeeft, de tradities in ere, zoals het uitreiken van onderscheidingen. De Haozenraad organiseert een aantal dorpsvergaderingen, waarin dorpsbewoners inspraak hebben en ideeën kunnen opperen voor een mooie carnaval en carnaval geëvalueerd kan worden. Natuurlijk kan een Sponsorcommissie niet ontbreken, om het carnavalsfeest te kunnen financieren. De Boerenbruiloft wordt apart georganiseerd. Mogelijk dat er in de nabije toekomst ook hier meer samengewerkt gaat worden. Afgelopen seizoen werd voor de eerste keer de Lichtjesoptocht geïntroduceerd, voorafgaand aan het verbranden van ’t Kupke. De organisatoren waren positief verrast door het grote aantal deelnemers. Ook dit seizoen zal er dus weer een Lichtjesoptocht gehouden worden.

“Vele handen maken licht werk”. Volgens Maarten kunnen alle commissies nog wel extra hulp gebruiken, zowel voorafgaand als tijdens de carnaval. Via info@haozenpot.nl kunnen belangstellenden extra informatie opvragen of zich aanmelden als vrijwilliger. U bent van harte welkom.

Op vrijdagavond 17 november worden tijdens een feestelijke bijeenkomst in ’t Plein de nieuwe jeugdprins(es) en Prins Carnaval bekend gemaakt. Alle vrijwilligers van d’n Haozepot nodigen u uit om een kijkje te komen nemen en mee te feesten, om zo (opnieuw) in de ban van het Carnavalsvirus te komen.


Tekst: Nelleke Sträter, de Wegwijzer

Foto’s : Fotografie Simone

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *